|
Post by metsis on Aug 3, 2023 11:15:40 GMT
Spirulina platensis (arthrospira): Physiology, Cell-biology and Biotechnology (Avigad Vonshak) (1997)
Spiruliinaan olen jo aiemmin tutustunut luontaistuotteiden kautta. Minulla ei ole kuitenkaan minkään sortin pätevyyttä biologiasta, bioteknologiasta, yms. joten hyvin vähän oli termeistä sun muista tietoa. Lähdin kuitenkin lukemaan kirjaa avoimin mielin.
Kirjassa kerrotaan mm. spiruliinan kasvatusta ulkona sekä laboratorio-olosuhteissa, hyötyjä, sekä molekyylirakennetta. Käydään läpi kaavoja, testejä, viljelyksen taloudellista kannattavuutta... Erittäin kattavasti.
Aluksi kirjaa lukiessa tuntui tiedon määrä ylitsepääsemättömältä. Paljon kaavoja sekä termejä mistä sinulla ei ole mitään tietoakaan. Sanakirja ja google oli ahkerassa käytössä.
Tavalliselle tallaajalle teos saattaa aluksi olla erittäin raskasta lukemista, sillä kirja on selkeästi tarkoitettu asiaan enemmän perehtyneille. Itse luin tätä pikkuhiljaa ja ajatuksella läpi, näin asiat jäivät paremmin mieleen eikä tullut kerralla mitään "ähkyä".
Muistiinpanojen merkitys kirjaa lukiessa korostuu Tekstiä sai itselle helpommin ymmärettävään muotoon, sekä niihin oli helppo palata myöhemmin.
Suosittelen tätä teosta kaikille spiruliinasta kiinnostuneille, sillä varauksella että tietoa tulee paljon ja sen takia kannattaa muistiinpanovälineet olla valmiina. Niitä tarvitaan.
Ps. Kirjan lopussa (s. 213 alkaen) on selitetty hieman tarkemmin kuinka testejä on tehty.
|
|